terug in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Karel Monique Dominique Ruben - WaarBenJij.nu terug in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Karel Monique Dominique Ruben - WaarBenJij.nu

terug in Antigua

Blijf op de hoogte en volg Karel Monique Dominique Ruben

26 Juli 2016 | Guatemala, Antigua

Zaterdag 23 juli
Vandaag om 8.00 uur opgestaan. Naar het restaurant gelopen voor een bakje koffie. De kinderen blijven nog even in de hotelkamer. Rond 8.30 uur kwamen zij ook naar het restaurant. Voor de laatste keer ontbijt in Panajachel. Na het eten gaan we lekker aan het zwembad liggen. Lezen, zwemmen, netflix kijken :-)om 12.00 uur gaan de meiden terug naar de hotelkamer om de koffers in te pakken, we moeten onze kamer om 13.00 uur verlaten. Koffers netjes bij de receptie neer gezet en voor de laatste keer de stad in. Heerlijke lunch gehad en toen nog wat door de straat heen gelopen. Rond 15.00 uur werden we opgehaald door Jorge, hij woont in Pana en rijdt voor een touroperator. Hij spreekt redelijk goed Engels. Het is een luxe schone bus waarmee we naar Antigua rijden. We beginnen te wennen aan het auto rijden. Karel voorin, lekker kletsen met de chauffeur. Ruben zet zijn stoel in de slaap stand en is binnen 5 minuten vertrokken. Dominique zet haar walkman op (mijn oude walkman, al 35 jaar oud maar doet het nog steeds) en maakt onderweg wat filmpjes met haar GoPro, en ik.... ik geniet van mijn omgeving, mijn familie die gelukkig is, van de spelende lachende kinderen die ik onderweg zie, van de chickenbussen die we tegenkomen, van de koeien/geiten/schapen aan de kant van de (snel)weg, van de maiskraampjes, van de fruitkraampjes, van de mooie natuur, kortom dit is pas leven. De rit duurt ongeveer 2,5 uur. Het is erg druk op de doorgaande weg dus Jorge besluit een sluip route te nemen, dit is de oude weg naar Antigua, dwars door allerlei kleine dorpjes, de ene kuil nog groter dan de andere kuil in de weg maar dat kan de pret niet drukken! Rond 17.30 uur rijden we Antigua binnen, wij herkennen de stenen (allemaal kinderkopjes). Het begint kei hard te regenen! Het water stroomt door de straten... zodra Jorge het terrein van het hotel oprijdt (hotel Real Plaza, 9e calle poniente) is het droog, koffers uitladen en hij vertrekt weer richting Pana. ZO WE ZIJN IN ANTIGUA! We zijn moe maar hebben ook honger. De kids blijven in het hotel (#Wifi) en wij lopen de stad in. Onze laatste ontmoeting met Antigua was 10 jaar geleden.... toen hadden we hotel las Farolas, helaas heeft dat hotel geen zwembad. Toevallig zitten we nu schuin tegenover Las Farolas, grappig. Ik ben op mijn slippertjes, echt hele mooie met bling bling maar o zo “£(&(“£&$ lopen op die kinderkopjes !!! Morgen maar goeie schoenen aan! Het is een kleine 10 minuten lopen naar het centrum. Het wordt al een beetje donker, we zeggen tegen elkaar dat we het nog niet herkennen, vorige keren waren we met kinderen in de buggy en kwamen we het hotel ’s avonds niet uit. Nu zijn we 10 jaar verder en lopen we in het donker naar het centrale plein. Het is zaterdagsavonds en het uitgaansleven is in volle gang. Overal muziek, lachende jongelui, gezellig aan het eten.... waar is ons rustige dorp gebleven!? We zien in de verte het centrale plein en komen steeds dichterbij.... jeetje wat is het een groot plein  Gelukkig, we herkennen het weer, beetje bij beetje, en lopen zonder na te denken naar Pollo Campero. Hier hebben we heel wat tijd doorgebracht met 1 baby en daarna met 2 kinderen. Ook dit restaurant is verandert, er is nu een afhaal loket. Buiten staat een pantomime clown met vuur te spelen, en heeft een crowd van 200 mensen om zich heen verzameld die naar hem staat te kijken. Op de terugweg is er op het centrale plein groot feest: Luide muziek en wel 30 mensen verkleed in pakken van strip figuren die op de muziek aan het dansen zijn, heel grappig. Antigua heeft niet stil gestaan die 10 jaar. Snel teruglopen en eten, tv kijken en slapen.
WE ZIJN IN ANTIGUA!!!!

Zondag 24 juli
Ons eerste ontbijt in dit prachtige hotel. We zijn er nog niet achter wat het vroeger/voorheen is geweest. Wij denken oud landgoed of misschien een soort park. Er staat een grote muur om het hele terrein. Heel veel groen, planten en dieren. Het restaurant staat achterin de tuin dus we lopen eerst heerlijk door de tuin heen en genieten van alles om ons heen. We vinden een leuke tafel voor 4 personen en bestellen ons ontbijt. Er is keuze uit 4 soorten ontbijt. We bestellen alle 4 een ander ontbijt en laten ons verrassen. Om 11.00 uur lopen we de stad in en kunnen niet wachten om de stad bij daglicht te zien. Het is niet zo druk als gisteravond. Er heerst een ontspannen sfeer in het park (parque central). Er wordt muziek gemaakt door verschillende fanfares met veel trommels op een zuid Amerikaans ritme, en we blijven even luisteren. We zien al de hele tijd ijskarretjes rijden/lopen maar hebben er nog niks gekocht. Nu wordt het maar eens tijd om iets te nemen. De kids nemen allebei een ijsje, het is vanille ijs met een soort frambozen saus, erg lekker heb ik me laten vertellen. We lopen heel ontspannen rond en nemen ergens een koffie of ice koffie vlakbij de beroemde poort van Antigua. Daarna nog wat rondsnuffelen en om 13.00 uur gaan we naar cafe Condesa. Hier hebben we heel wat gezeten met Dominique en 5 jaar later met Dominique en Ruben. We herkennen het gelijk! Heerlijk gegeten, een fantastische plaats aan het centrale park, even doorlopen naar achteren waar je in een van de kleine binnentuinen allen met een fontein kunt eten! Toen rustig terug gelopen naar het hotel. Onderweg de supermarkt tegengekomen waar we vroeger onze luiers, melk en drinken kochten. Hier nog even wat eten en drinken ingeslagen. Om 15.30 uur weer terug in het hotel en gelezen, tv gekeken en geslapen . Vanavond een leuk restaurant opzoeken (la casa de la sopa), typische Guatemalteeks. Na het eten genieten van het uitzicht op de volcane de Agua, het is best helder. Er wordt een fantastisch vuurwerk afgestoken boven het centrale plein, daar kijken we nog even naar. Zo eindigt dag twee in Antigua.

Maandag 25 juli
Vandaag nog een day off. We gaan rond 8.30 uur ontbijten. We nemen onze tijd en rond 10.00 uur gaan we naar het zwembad........lezen, zwemmen, muziek luisteren, bakken, kletsen......... Om 13.30 lopen we de stad weer in, wat is het rustig, bijna geen toeristen, oeps we zijn zelf toeristen  Overal op de grond zitten vrouwen eten te verkopen, het is rijst met een soort soep met aardappels en kip erin, ik wil heel graag proeven maar het wordt ons afgeraden om hier eten te kopen, onze darmen/maag zijn hier niet aan gewend. Dus daarom gaan we maar ergens een broodje eten en daarna wat drinken in het park (parque central). Daarna lopen we naar de lokale markt waar ze groente en fruit verkopen en daarna nog over een overdekte markt met allerlei spullen gemaakt in Guatemala. Ik heb iets gezien wat ik wil kopen maar afdingen is niet mijn sterkste punt (sorry familie de Jong). We hebben geen idee wat de ‘normale’ prijs voor iets is. Zodra ze iets roepen lopen we door en dan roepen ze ons na en is de prijs al met 50% gezakt..... dat gaat snel  Zo, ik heb iets gekocht, verkoper tevreden, klant tevreden. We lopen weer rustig naar het hotel. Het is vandaag een warme zonnige dag dus rustig aan lopen en veel drinken. Nog even bij het zwembad hangen en dan opfrissen en de stad weer in een leuk restaurant uitzoeken. En zo eindigt dag drie in Antigua.

mucho amor desde Guatemala
Karel, Monique, Dominique en Ruben

• 26 Juli 2016 - 06:58

Trea:

Het blijft super om met jullie mee te kunnen lezen en fijn Mo dat je inmiddels toch de relax en geniet modus hebt kunnen vinden ;-) ook daar heeft de tijd niet stil gestaan... Maar goed ook, wel fijnom al die kleine herken puntjes terug te zien welke tien jaar geleden houvast gaven ! De kleuren op de foto's; schitterend!!!

• 26 Juli 2016 - 08:28

Karel:

Prachtige foto's!! Jullie zitten daar echt in een andere wereld.
    Leuk om te lezen dat jullie zo genieten.

• 26 Juli 2016 - 08:52

Marleen :

Wat moet het indrukwekkend voor jullie zijn. Het leven heeft daar ook niet stilgestaan. Mooi dat jullie toch nog herkenningspunten hebben. Heel bijzonder! En wat een fleurige en kleurige foto's. Prachtig. Ik krijg ook al zin om daar een kijkje te gaan nemen... En dan Ruben zo relaxed in de hangmat.. Heerlijk!
    Fantastisch om mee te reizen. Blijf lekker schrijven zodat wij kunnen mee genieten.
    Have Fun en toedeledokie.
    Groet uit zonnig Woerden van Peter en Marleen

• 26 Juli 2016 - 09:35

Nine:

De mooie verhalen en prachtige foto's , er komt geen einde aan! Top! We zijn nu al benieuwd wat jullie allemaal nog meer gaan beleven de komende tijd. En wanneer we Suzan op een foto of verhaal voorbij zullen zien komen, ha,ha. Doe haar de groeten.
    (Vergeet niet naar de Mac te gaan. In de binnentuin eet/drink je met uitzicht op de vulkaan!
    En s'avonds naar Sky met uitzicht over Antigua).
    Veel plezier!

• 26 Juli 2016 - 10:37

Desiree:

Wat een mooie verhalen en foto's. Bijzonder dat jullie zoveel nog herkennen. Blijf schrijven, fotograferen en vooral genieten!

• 26 Juli 2016 - 10:49

Rudi/Titie:

Dit is echt een land voor mij lekker eten en niks doen, prive chauffeur.
    Leuke mensen.
    Prachtig dit allemaal, ik zou zeggen geniet er nog maar even van, want voor je weet is het allemaal weer voorbij en moet je weer naar het koude Nederland.
    Groetjes vanuit het hoge noorden(DR)

Titie en Rudi

• 26 Juli 2016 - 16:06

Annelies:

Lieve mensen,
    Weer een mooi verhaal en zo fijn geschreven, zo beeldend top!
    Bijzonder om te kunnen vergelijken hoe het 10 jaar geleden en nu is.
    Groetjes,

• 26 Juli 2016 - 20:47

Mirjam:

Hoi allemaal, leuk om jullie reisverhalen te lezen. Het is lekker relaxed allemaal. Ben benieuwd of jullie al bijzondere dieren hebben gezien.

Veel plezier! Liefs, Mirjam & Wouter

• 27 Juli 2016 - 06:59

Joan:

Klinkt als een heerlijke stad, Antigua! Geniet van het maken van nog meer nieuwe herinneringen!!

• 28 Juli 2016 - 23:40

Frank, Sandra, Celeste En Juan:

Hallo lieve familie, we zijn `back in town` en hebben een inhaalslag gemaakt om alle indrukken die jullie hebben beschreven in de afgelopen 1,5 week op te snuiven. We kunnen garanderen dat dat heel goed gelukt is☺. Bij het eerste verslag kwamen de herinneringen voor ons weer boven en hebben we het fotoboek er maar weer bij gepakt om de situaties te visualiseren. Prachtig, prachtig prachtig!
    Blijf vooral zo doorgaan en lekker genieten van alles wat op jullie pad komt.