Manhattan - Reisverslag uit Manhattan, Verenigde Staten van Karel Monique Dominique Ruben - WaarBenJij.nu Manhattan - Reisverslag uit Manhattan, Verenigde Staten van Karel Monique Dominique Ruben - WaarBenJij.nu

Manhattan

Blijf op de hoogte en volg Karel Monique Dominique Ruben

12 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Manhattan

Donderdag 11 augustus

Vandaag is het plan om vroeg te ontbijten en om 9.00 uur naar de metro te lopen. Moet zeggen dat het aardig is gelukt, we wandelen rond 9.15 uur naar buiten. Op het journaal waren de weersvoorspellingen dat het erg warm zou worden (nee ik klaag niet, heb ik iemand beloofd) en later op de dag regen en onweer. Als we naar buiten lopen begint de zon door te prikken dus vandaag geen plu’s mee, we gokken het erop. We nemen de metro naar South Ferry, vanuit hier gaan de boten naar het Vrijheidsbeeld. Het is inderdaad erg warm vandaag (nee ik klaag niet) en er is helaas geen airco onder de grond. In de metro zelf gelukkig wel. Rond 10.00 uur komen we aan bij South Ferrry, buiten word je opgewacht door mannen met een vlotte babbel en die van ons had ook een stel gouden tanden. We kopen bij hem 4 kaartjes, onze boot vertrekt vanaf pier 16, laat dit nu de laatste pier zijn op de boulevard net voor Brooklyn Bridge. We wandelen langs het water, het is zeker 20 minuten lopen. Onderweg wat foto’s maken en dan zijn we bij pier 16. Onze boot vertrekt om 11.00 uur, dus nog een half uurtje wachten. Dan mogen we, natuurlijk pas na een tas controle, aan boord. De kids blijven beneden, daar is schaduw, de ouwe lui gaan naar het bovendek, lekker in de zon en volledig uitzicht. De trip gaat eerst onder de Brooklyn Bridge door en dan draait de boot terug om vervolgens langs heel Manhattan te varen. Het ene foto moment na het andere dient zich aan, het helikopter platform, de terminal waar de ferry’s naar Staten Island en de overkant vertrekken, natuurlijk de beroemde New Yorkse skyline, battery park etc. Dan draait de boot terug de Hudson op om via Staten Island naar Ellis Island te varen (plaats waar alle immigranten Amerika binnenkwamen en zich melden), en dan vervolgens langs het Statue of Liberty. Dan draait de boot weer terug om naar pier 16 te varen en zit 1 uur boot tocht er weer op. We maken natuurlijk veel foto’s en genieten van het uitzicht. Rond 12.15 uur zijn we weer terug aan wal, we besluiten nu naar Ground Zero te gaan maar eerst hebben de kids zin in een ijsje (softijsje met pikkels en waterijsje aardbei, ach is maar 10 dollar). Dan lopen we via Wall Street naar Ground Zero, onderweg nog even wat drinken en dan is het zover, we lopen waar het allemaal is gebeurt in 2001, wij weten nog wat we aan het doen waren dat moment, voor de kinderen leeft het minder, ze weten wel wat er hier is gebeurt maar het komt niet zo binnen als bij ons. Heel heftig om hier te staan, televisiebeelden komen weer naar boven, wat een prachtig monument is hier gemaakt. Op de achtergrond is de Freedom Tower, naast deze toren wordt het nieuwe WTC gebouwd, nummer 1 is af, ze zijn nu bezig met nummer 2. En er wordt nog een en ander gebouwd omdat tijdens het neerstorten van WTC north en WTC south tower meerdere andere wolkenkrabbers in de buurt ook zijn ingestort of zo zwaar beschadigd dat ze gesloopt moesten worden. Hierna pakken we de metro weer terug naar het hotel en beginnen aan de avond. En zo is de donderdag ook voorbij.

Vrijdag 12 augustus
De dag is weer begonnen, de auto’s rijden weer door de straten, mensen lopen weer naar hun werk en de sirenes loeien in de verte... goodmorning New York. Vanochtend blijven de kinderen in het hotel, de oudjes trekken er alleen op uit. Het is weer een warme zonnige dag vandaag (nee, ik klaag niet), eind bestemming SoHo (South of Houston). We stappen uit bij Spring Street en komen midden in SoHo uit de grond. Het is niet zo’n heel groot gebied dus we wandelen wat heen en weer, via SoHo kom je bij Chinatown, ik weet wel waarom ze het Chinatown noemen, heel veel chinezen hier! We kopen bij een chinees op straat kersen, niet zo lekker als in Nederland maar het kan er mee door. We kopen nog wat souvenirs en een vest met New York erop. Je kunt fantastisch onderhandelen met die chinezen want de prijs op het artikel is niet wat ze ervoor willen hebben. In Chinatown zie je allemaal winkeltjes, grote zaken met vis en groente. We moeten aan Diana denken, dit is echt haar plaats, je kunt er lekker zoeken en goedkoop eten bij elkaar scharrelen, heerlijk. Via Chinatown komen we in Little Italy. Ik weet wel waarom ze het Little Italy noemen, allemaal pizzeria’s. We lopen wat rond shoppen er nog wat en dan nemen we de metro naar Time Square, we willen vanavond naar de film en gaan alvast uitzoeken waar de cinema is en hoe laat Ghostbusters draait. Het wordt 7.10 PM, gezellig samen uit 1 bak popcorn eten (arme Karel, hij lust geen popcorn) en filmpie kijken! We eten snel allebei een cheeseburger bij de Mc en dan besluiten we weer terug te gaan naar het hotel, dit keer geen metro maar boven de grond wandelen, het is licht bewolkt en erg warm (nee, ik klaag niet). We lopen af en toe een winkel in, niet alleen voor de kleding maar ook voor de airco. Rond 14.30 uur zijn we weer terug bij ons hotel, rond 17.00 uur lopen we naar Time Square om daar eerst wat te eten en dan om 7.10 PM naar de film, zo eindigt de vrijdag in New York.

• 12 Augustus 2016 - 22:41

Karel:

Trip door 'memory lane'. Leuk om dit zo weer te lezen. Jullie vermaken je goed. Kan ook bijna niet anders in NY. Dat "we" dat toch ooit geruild hebben voor Suriname :-)
    Geniet nog even!
    Overigens, maak je geen zorgen, in NLD is het iets minder warm.

• 12 Augustus 2016 - 23:57

Marijke:

Wederom een supermooi verslag van wat jullie mee maken. Alsof wij met jullie meelopen. Nog heel veel plezier daar en we zirn elkaar zaterdag weer live.

Groetjes vanuit het beter wordende
    weer in de de Blesse

• 13 Augustus 2016 - 08:17

Trea:

Nee inderdaad niet klagen! ;-) maar nu snap ik de foto die je me hebt gestuurd.... De kids waren iet in de buurt ;-) jeetje wat zal Steef jaloers zijn; foto van de onderkant van de brooklyn bridge

• 13 Augustus 2016 - 10:25

Desiree:

Weer lekker met jullie door NY gestruind. Wat een ervaringen nemen jullie mee naar huis. Nog even genieten.

• 13 Augustus 2016 - 12:47

Joan:

Klinkt wederom heerlijk zeg!! Geniet er lekker nog even van!

• 14 Augustus 2016 - 11:01

Esther:

Leuk verslag en wat een ervaringen. Wij zijn ook weer veilig in Nederland aangekomen en hopen jullie gauw weer te zien.
    Groetjes uit het iets zonnige Nijensleek

• 14 Augustus 2016 - 15:10

Pauline En Hans :

Nou dat waren weer mooie verslagen! Bijna voorbij!! Nog een paar dagen genieten . Xxxx en een lik van Ossie

• 15 Augustus 2016 - 09:40

Tejo:

Beetje een klagelijk verhaal, Monique en waarom heet Time Square eigenlijk Time Square?